ˆ

Ustawienia dostępności

Zmiana wielkości treści w serwisie
Zmiana kontrastu serwisu

Nagłówek strony

Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Gminy Skąpe
  • BIP
  • Godło RP
ˆ

Regulamin

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Informacja ogłoszona dnia 2007-02-13 14:52:12 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne

Akapit nr 1 - brak tytułu

R E G U L A M I N      O R G A N I Z A C Y J N Y

OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ

w Skąpem
 
§ 1
Regulamin organizacyjny określa strukturę organizacyjną Ośrodka Pomocy Społecznej w Skąpem, podział kompetencji, zadania komórek, uprawnienia i obowiązki oraz inne zagadnienia związane z wewnętrzną organizacją.

§ 2
Ośrodek Pomocy Społecznej w Skąpem zwany dalej „Ośrodkiem” działa na podstawie:

1. Na podstawie uchwały Nr IX/41/90 Gminnej Rady Narodowej w Skąpem z dnia 28 lutego 1990 roku w sprawie utworzenia Ośrodka Pomocy Społecznej w Skąpem oraz Uchwały Nr XXVI/151/2005 Rady Gminy w Skąpem z dnia 01 lutego 2005 roku w sprawie uchwalenia statutu dla Ośrodka Pomocy Społecznej w Skąpem.

2. Ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej /jednolity tekst Dz. U. z 2004r. Nr 64, poz. 593 z późniejszymi zmianami/.

3. Ustawy z dnia 21 czerwca 2001r. o dodatkach mieszkaniowych /Dz. U. Nr 71, poz. 734 z późniejszymi zmianami/.

4. Ustawy z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych /jednolity tekst Dz. U. z 2003r. Nr 228, poz. 2255 z późniejszymi zmianami/.

5. Ustawy z dnia 22 kwietna 2005r. o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej /Dz. U. z 2005r. Nr 86, poz. 732 z późniejszymi zmianami/.

6. Ustawy z dnia 22 marca 1990r. o pracownikach samorządowych /jednolity tekst Dz. U. Nr 21, poz. 124 z późniejszymi zmianami/.

7. Innych przepisów dotyczących państwowych jednostek administracyjnych i jednostek budżetowych.
 
§ 3
1. Ośrodek jest wyodrębnioną jednostką organizacyjną, realizującą zadania w zakresie pomocy społecznej

2. Ośrodek realizuje zadania własne gminy i zadania zlecone przez organy administracji rządowej ogólnej w zakresie pomocy społecznej.
 
§4
Do zadań realizowanych przez Ośrodek należy w szczególności:

- Stymulowanie i koordynowanie procesów działalności gminy w zakresie pomocy społecznej,

- Zapewnienie właściwej i terminowej realizacji zadań gminy wynikających z przepisów prawa dotyczących pomocy społecznej,

- Współdziałanie z organami samorządu, instytucjami, organizacjami społecznymi, stowarzyszeniami, fundacjami, zakładami pracy oraz osobami fizycznymi.
Współdziałanie z właściwymi organami rządowej administracji ogólnej,

- Rozpatrywanie skarg i interwencji klientów Ośrodka,

- Przygotowanie okresowych ocen, analiz oraz informacji z zakresu pomocy społecznej,

- Prowadzenie postępowania w sprawach o przyznanie dodatku mieszkaniowego,

- Prowadzenie postępowania w sprawach o przyznanie świadczeń rodzinnych,

- Prowadzenie postępowania w sprawach o przyznanie zaliczki alimentacyjnej,

- Prowadzenie postępowania wobec dłużników alimentacyjnych.

Pomoc społeczna polega w szczególności na:

1) przyznawaniu i wypłacaniu przewidzianych ustawą świadczeń,
2) pracy socjalnej,
3) prowadzeniu i rozwoju niezbędnej infrastruktury socjalnej,
4) analizie i ocenie zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej,
5) realizacji zadań wynikających z rozeznanych potrzeb społecznych,
6) rozwijaniu nowych form pomocy społecznej i samopomocy w ramach zidentyfikowanych potrzeb.
§ 5
Pomocy Społecznej udziela się osobom i rodziną w szczególności z powodu:

1. ubóstwa,
2. sieroctwa,
3. bezdomności,
4. bezrobocia,
5. niepełnosprawności,
6. długotrwałej lub ciężkiej choroby,
7. przemocy w rodzinie,
8. potrzeby ochrony macierzyństwa lub wielodzietności,
9. bezradności w sprawach opiekuńczo wychowawczych i prowadzenia gospodarstwa domowego, zwłaszcza w rodzinach niepełnych lub wielodzietnych,
10. braku umiejętności w przystosowaniu do życia młodzieży opuszczającej placówki opiekuńczo – wychowawcze,
11. trudności w integracji osób, które otrzymały status uchodźcy,
12. trudności w przystosowaniu do życia po zwolnieniu z zakładu karnego,
13. alkoholizmu lub narkomanii,
14. zdarzenia losowego i sytuacji kryzysowej,
15. klęski żywiołowej lub ekologicznej.
§ 6
Pracownicy Ośrodka mają obowiązek:

• Wykonywać pracę sumiennie, rzetelnie, efektywnie i stosować się do poleceń przełożonego,
• Przestrzegać ustalonego czasu pracy, przestrzegać regulaminu pracy, przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy a także przepisów przeciwpożarowych,
• Przestrzegać tajemnicy określonej w odrębnych przepisach,
• Podnosić swoje kwalifikacje zawodowe i doskonalić umiejętności pracy,
• Przestrzegać obowiązującego w pomieszczeniach Ośrodka zakazu palenia wyrobów tytoniowych,
• Dbać o dobro Ośrodka i jego mienie,
• Przestrzegać w Ośrodku zasad współżycia społecznego,
• Dbać o czystość i porządek wokół swego stanowiska pracy,
• Należycie zabezpieczyć urządzenia, pieczęci i pomieszczenia pracy w okresie przerw w wykonywaniu pracy i po zakończeniu pracy,
• Zachować trzeźwość na terenie Ośrodka.
 
§ 7
W skład Ośrodka wchodzą:

1. sekcja pomocy społecznej,
2. sekcja świadczeń rodzinnych,
3. sekcja dodatków mieszkaniowych.
 
§ 8
Obsługę finansowo – księgową zapewnia Urząd Gminy w Skąpem.
 
§ 9

Ośrodkiem kieruje kierownik, który reprezentuje Ośrodek na zewnątrz i jest za niego odpowiedzialny.
 
§ 10

Do zadań kierownika należy:

1. Organizowanie pracy Ośrodka i nadzór nad spełnianiem obowiązków przez pracowników Ośrodka,
2. Zapewnianie zgodności załatwianych spraw z przepisami prawa i interesem gminy,
3. Realizacja uchwał Rady Gminy,
4. Wydawanie decyzji administracyjnych z zakresu pomocy społecznej, świadczeń rodzinnych i zaliczki alimentacyjnej,
5. Opracowywanie sprawozdań, analiz i informacji,
6. Prowadzenie postępowania wyjaśniającego w sprawach skarg i wniosków,
7. Analiza i ocena realizacji planu potrzeb oraz skuteczności świadczeń pomocy społecznej,

Do zadań sekcji pomocy społecznej (rozpoznania, profilaktyki i analiz) należy:

1. Rozpoznanie potrzeb środowiskowych i wnioskowanych właściwych form pomocy na podstawie przeprowadzonych wywiadów środowiskowych,
2. Sporządzanie wymaganej dokumentacji u osób ubiegających się o umieszczenie w stacjonarnych domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia,
3. Analizowanie sytuacji i potrzeb oraz ustalanie indywidualnych planów pomocy na rzecz osób i rodzin przy wykorzystaniu ich możliwości, możliwości otoczenia, organizacji oraz instytucji,
4. Prace socjalną z jednostką, rodzinną, środowiskiem zmierzającą do poprawy sytuacji osób wymagających pomocy,
5. Kompletownie i prowadzenie dokumentacji wymaganej do przyznawania świadczeń z pomocy społecznej,
6. Prawidłowe i terminowe realizowanie zadań określonych dla danego stanowiska pracy a wynikające z zakresu obowiązków,
7. Współdziałanie z służbą zdrowia, organizacjami społecznymi, stowarzyszeniami, pracodawcami oraz osobami fizycznymi w celu realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej,
8. Współdziałanie z grupami i społecznościami lokalnymi, mające na celu rozwijanie z nich zdolności do samodzielnego rozwiązywania własnych problemów,

Ponadto należy:

1. Staranne i terminowe opracowywanie decyzji administracyjnych w oparciu o zatwierdzony przez kierownika plan pomocy i danych zawartych w wywiadzie środowiskowym,
2. Prowadzenie rejestru wydanych decyzji w rozbiciu na poszczególne rodzaje świadczeń,
3. Przy sporządzaniu decyzji należy współpracować z pracownikiem socjalnym, który sporządził wywiad środowiskowy,
4. Przygotowywanie listy wypłat, przekazów pocztowych i przelewów,
5. Obsługa programu komputerowego w zakresie zaplanowanych świadczeń,
6. Przygotowywanie sprawozdań,
7. Prowadzenie postępowania w zakresie opłacania składek na ubezpieczenia społeczne dla osób korzystających ze świadczeń pomocy społecznej,

Do zadań sekcji dodatków mieszkaniowych należy:

1. Prowadzenie dokumentacji w sprawie zasiłków mieszkaniowych, przyjmowanie i opracowywanie wniosków o dodatki mieszkaniowe,
2. Sporządzanie decyzji administracyjnych o przyznaniu lub odmowie przyznania dodatku mieszkaniowego,
3. Sporządzanie list wypłat przyznanych decyzją dodatków mieszkaniowych.

Do zadań sekcji świadczeń rodzinnych należy:

1. Prowadzenie postępowania w sprawach o przyznanie zasiłku rodzinnego oraz dodatków do zasiłku rodzinnego,
2. Prowadzenie postępowania w sprawach o przyznanie zasiłku pielęgnacyjnego i świadczenia pielęgnacyjnego,
3. Prowadzenie postępowania w sprawach o przyznanie zaliczki alimentacyjnej,
4. Prowadzenie postępowania wobec dłużników alimentacyjnych,
5. Staranne i terminowe opracowywanie decyzji administracyjnych o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczeń rodzinnych,
6. Przygotowywanie listy wypłat i przelewów,
7. Obsługa programu komputerowego w zakresie zaplanowanych świadczeń,
8. Przygotowywanie sprawozdań,
9. Prowadzenie postępowania w zakresie opłacania składek na ubezpieczenia społeczne dla osób korzystających ze świadczeń pomocy społecznej,
 
§ 11
Ośrodek prowadzi gospodarkę finansową i rozlicza się z budżetem gminy na zasadach ustalonych.
 
§ 12
W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem mają zastosowanie przepisy powszechnie obowiązujące.
 
§ 13
Dokonywanie zmian w Regulaminie odbywa się w trybie jego postanowienia.

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Gmina Skąpe
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Artur Macul
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2007-02-13
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Artur Macul
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2007-02-13 14:52:09
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Patrycja Radajewska
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2007-02-13 14:52:12
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Patrycja Radajewska
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2007-02-13 13:52:12
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
3327 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony