ˆ

Ustawienia dostępności

Zmiana wielkości treści w serwisie
Zmiana kontrastu serwisu

Nagłówek strony

Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Gminy Skąpe
  • BIP
  • Godło RP
ˆ

Sesja Nr XXXVII z dnia 2006-02-23

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Uchwała Nr XXXVII/219/2006 w sprawie przyjęcia gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną na lata 2005 – 2013 z dnia 2006-02-23

Informacja ogłoszona dnia 2006-06-26 10:02:53 przez Użytkownik wprowadzający dane archiwalne

Akapit nr 1 - brak tytułu

Uchwała Nr XXXVII/219/2006
Rady Gminy Skąpe
z dnia 23 lutego 2006r.

w sprawie przyjęcia gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną na lata 2005 – 2013.

Na podstawie art. 18 ust.2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591, z 2002r. Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153 poz. 1271, Nr 214 poz. 1806 z 2003r. Nr 80 poz. 717, Nr 162 poz. 1568 i z 2004r. Nr 102 poz. 1055, Nr 16 poz. 1203) oraz art. 17 ust.1 pkt 13 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64 poz. 593 i Nr 99 poz. 1001)
§ 1. Uchwala się gminny system profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną o
następującej treści:
 
Wstęp

We wszystkich społeczeństwach rodzina stanowi najmniejszą, po jednostce, komórkę społeczną. Jej charakter, wielkość i rola, jaką spełnia mogą być w różnych społeczeństwach różne, lecz nawet w najprymitywniejszych instytucja taka istnieje. W wielu kulturach trwałość rodziny oparta jest na więzi małżeńskiej, w większości też jest to związek mężczyzny z kobietą. Istnieją jednak również społeczeństwa, w których w związek małżeński wchodzi więcej niż dwie osoby zwłaszcza tam, gdzie silna jest tradycja rodziny wielkiej, a majątek należący do gospodarstw domowych jest dziedziczony.
Rodzina, zarówno ta duża, jak i mała, spełnia w społeczeństwie wiele różnych funkcji. Funkcje te można ogólnie podzielić na cztery grupy. Pierwszą i podstawową funkcją rodziny jest pro-kreacja i podtrzymanie ciągłości rodu. Druga polega na socjalizacji dzieci, czyli nauczeniu ich reguł zachowania, uznanych prawideł postępowania w danym społeczeństwie za właściwe i przekazania przyjętego systemu wartości. Trzecią funkcją rodziny jest zabezpieczenie podstawowych potrzeb (czyli jedzenia, schronienia i ubrania) jej członkom. Czwarta polega na wskazaniu odpowiedniego miejsca w społeczeństwie.
Warto też wspomnieć, że rodzina jako grupa społeczna jest z natury cykliczna, czy też odnawialna. Człowiek, w miarę upływu lat, pełni kolejne role w rodzinie. Od dziecka, poprzez ojca czy matkę, aż po głowę rodu w społeczeństwach, gdzie funkcjonują rodziny wielkie.
Rodzina jest naturalną i podstawową komórką społeczeństwa i ma prawo do ochrony ze strony społeczeństwa i państwa. Celem zapewnienia jej pełnego rozwoju ma ona prawo do odpowiedniej ochrony społecznej, prawnej i ekonomicznej. Społeczeństwo tradycyjnie przywiązuje duże znaczenie do wartości, jakie realizowane są w rodzinie i przez rodzinę. Zapewnienie rodzinie odpowiedniego miejsca w budowanym modelu, a zwłaszcza w jego praktyce społecznej, może w znacznym stopniu decydować o powodzeniu aktualnie przeprowadzanych reform. Dążenie do umocnienia podstaw funkcjonowania rodziny jest więc potrzebą rozwojową jak też powinnością Państwa.
Społeczeństwo, a w szczególności państwo, winno czynić wszystko w zakresie politycznym, ekonomicznym i prawnym, aby umocnić jedność rodziny. Program polityki rodzinnej powinien mieć charakter długofalowy, systemowy i kompleksowy. Podstawowym jego celem jest tworzenie warunków do pełnego rozwoju i funkcjonowania rodziny poprzez wspomaganie jej we wszystkich fazach rozwoju. Podstawową przesłanką rozwiązań polityki rodzinnej powinien być szacunek i akceptacja wartości rodziny oraz przekonanie, że wydatki na rzecz rodziny wychowującej dzieci stanowią inwestycję, która w przyszłości przyniesie społeczeństwu określone korzyści.
Podstawą do rozwiązywania problemów rodziny jest jej wsparcie w odbudowywaniu prawidłowych relacji w rodzinie oraz we właściwym wypełnianiu ról społecznych przez jej członków. Wsparcie rodziny powinno być w miarę możliwości wczesne i mieć charakter profilaktyczny, ochronny.
Priorytetem wspierania rodziny jest zapewnienie odpowiednich warunków rozwoju dzieci, młodzieży oraz kształtowania wartości i norm związanych z ich wychowaniem.
Rodzina, w pierwszej kolejności, powinna mieć możliwość samodzielnego zmierzenia się ze swymi problemami, co pozwala zwiększyć jej szansę na prawidłowe funkcjonowanie w środowisku oraz stymuluje aktywność własną, wyzwala potencjał i pozwala na uczenie się nowych umiejętności.
Pomoc powinna w miarę możliwości doprowadzić do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin poprzez przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych przy wykorzystaniu własnych zasobów oraz zasobów środowiska. Osoby i rodziny korzystające z pomocy społecznej są obowiązane do współudziału w rozwiązywaniu ich trudnej sytuacji życiowej.

Pomoc powinna być nakierowana na wykorzystanie zasobów własnych rodziny, na wsparcie osoby w rodzinie, w środowisku lokalnym przy wykorzystaniu grup samopomocowych, Kościołów, organizacji pozarządowych.
Wsparcie instytucjonalne w sytuacji, gdy osoba, jej otoczenie, rodzina, środowisko lokalne, staje przed problemami, których samodzielnie nie potrafi rozwiązać. Formy wsparcia dziennego powinny być wykorzystane przed formami całodobowymi.
Pomoc powinna służyć odbudowie i podtrzymaniu umiejętności uczestniczenia w życiu społeczności lokalnej i pełnieniu ról społecznych.
Zadanie to powinno być realizowane przede wszystkim po przez:

1. Wykorzystanie własnych zasobów tkwiących w rodzinach,
2. Poprawę bezpieczeństwa socjalnego,
3. Wspieranie rodziców w ich funkcjach opiekuńczo – wychowawczych,
4. Poprawę jakości życia rodzin dotkniętych ubóstwem i innymi problemami społecznymi.
Rozdział 1

GŁÓWNE CELE I ZAŁOŻENIA SYSTEMU PROFILAKTYKI I OPIEKI NAD DZIECKIEM I RODZINĄ.
 
1. Ochrona praw rodziny i dziecka.
2. Podejmowanie działań ukierunkowanych na wspieranie rodziny w realizacji funkcji
wychowawczych i opiekuńczych.
3. Podejmowanie działań podmiotów publicznych i niepublicznych na rzecz rodzin i dzieci w
celu poprawy jakości życia.
4. Edukacja jako podstawowy warunek rozwoju rodziny.
5. Podejmowanie działań profilaktycznych skierowanych do rodzin, dzieci i młodzieży.
6. Przeciwdziałanie stanom grożącym marginalizacją, degradacją i bezradnością społeczną.
7. Promowanie zdrowego stylu życia.
8. Ochrona dzieci, młodzieży przed zaniedbaniem, przemocą, uzależnieniami i przestępczością.
9. Eliminowanie czynników sprzyjających wykluczeniu społecznemu rodzin.
10. Rozwój programów ochrony zdrowia dzieci i młodzieży.
Rozdział 2

FUNKCJONOWANIE RODZINY W ŚRODOWISKU LOKALNYM.
 
1. Zadania
1) Diagnoza środowiska lokalnego i opracowanie informacji na temat warunków życia rodzin z dziećmi, a w szczególności rodzin wielodzietnych.
2) Realizacja programów służących rozwojowi młodego pokolenia i ich rodzin, oraz wzmacnianiu czynników zapobiegających rozpadu rodziny.
3) Włączenie rodziców w proces dydaktyczno – wychowawczy dzieci poprzez organizowanie zajęć z dziećmi i rodzicami w szkołach podstawowych i gimnazjum.
4) Opracowanie systemu wsparcia dla rodzin w kryzysie.
2. Realizatorzy
1) samorząd lokalny
2) OPS
3) szkoły
4) świetlice Gminne
Rozdział 3

WARUNKI MATERIALNO – BYTOWE RODZINY.
 
1. Zadania
1) Dokonanie rozpoznania warunków życia rodzin.
2) Dostarczenie usług i świadczeń pomocy społecznej rodzinom żyjącym w trudnych warunkach materialno – bytowych i borykających z problemami.
3) Zapewnienie w szczególności dzieciom i młodzieży posiłków w szkole.
4) Udzielenie pomocy rodzinom w wyposażenie dzieci w podręczniki i artykuły szkolne - ze szczególnym uwzględnieniem rodzin wielodzietnych i z osobami długotrwale bezrobotnymi.
2. Realizatorzy
1) samorząd lokalny
2) OPS
Rozdział 4

EDUKACJA I WYCHOWANIE

1. Zadania
1) Realizacja programów profilaktycznych i edukacyjnych wspierających wychowywanie dzieci i młodzieży.
2) Realizacja zajęć informujących i źródłach zagrożeń cywilizacyjnych oraz sposobach zapobiegania i radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
3) Realizacja w szkołach ( przede wszystkim w gimnazjach ) programów i zajęć profilaktycznych z zakresu dewiacji i patologii społecznej.
2. Realizatorzy
1) szkoły
2) policja
3) GKRPA
4) świetlica socjoterapeutyczna
Rozdział 5

SPORT I WYPOPCZNEK
 
1. Zadania
1) Wspieranie imprez sportowych i rekreacyjnych dla dzieci i młodzieży.
2) Wykorzystanie gminnej bazy sportowej do celów rekreacyjnych.
3) Wspieranie różnych form turystyki.
4) Wspieranie klubów sportowych.
5) Zwiększenie liczby zajęć pozalekcyjnych z zakresu sportu.
6) Realizacja programów promujących zdrowy styl życia i przeciwdziałanie uzależnieniom
7) Zagospodarowanie czasu wolnego.
2. Realizatorzy
1) samorząd lokalny
2) szkoły
3) świetlice Gminne
Rozdział 6

ZDROWIE

1. Zadania
1) Realizacja ochrony zdrowia zakresu zdrowia publicznego (szczepienia ochronne, higiena itp.).
2) Wspieranie cyklicznych badań stanu zdrowia.
3) Realizacja programów profilaktycznych i prozdrowotnych w szkole – wady postawy, wady wzroku, prawidłowego żywienia itp.
4) Organizowanie spotkań i pogadanek z udziałem Policji na temat bezpiecznego zachowania się na, drodze, w domu, podczas zabawy itp.
5) Opracowanie gminnej bazy danych dzieci niepełnosprawnych.
6) Wspieranie rodzin z dziećmi niepełnosprawnymi.
7) Wprowadzenie do szkół programów na temat tolerancji wobec osób niepełnosprawnych.
2. Realizatorzy
1) szkoły
2) policja
3) OPS
4) samorząd lokalny
5) Ośrodek Zdrowia
Rozdział 7

ZAGROŻENIA I PATOLOGIE
1. Zadania
1) Wprowadzenie do szkół programów zwiększających poczucie bezpieczeństwa wśród dzieci i młodzieży.
2) Promowanie programów profilaktyczno – edukacyjnych ilustrujących zagrożenia współczesności i radzenia w trudnych sytuacjach realizowanych przy współudziale policji.
3) Promowanie programów profilaktycznych związanych z uzależnieniami (alkohol, nikotyna, narkotyki).
4) Kontrola z zakresu sprzedaży papierosów i alkoholu.
5) Realizacja programów przeciwdziałania przemocy rówieśniczej i szkolnej z udziałem policji.
6) Szkolenie nauczycieli i wychowawców w zakresie dokonywania wczesnego rozpoznawania dewiacji i patologii wśród dzieci i młodzieży oraz sposoby zapobiegania.
2. Realizatorzy
1) samorząd lokalny
2) szkoły
3) Policja
4) GKRPA

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodniczący Rady

/-/ Mirosław Olczak

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Gmina Skąpe
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Patrycja Radajewska
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2006-06-26
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Patrycja Radajewska
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2006-06-26 10:02:46
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Patrycja Radajewska
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2006-06-26 10:02:53
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Patrycja Radajewska
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2006-06-26 08:02:53
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
2984 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony